Informacje o leczeniu

Informacja o wpływie działalności wykonywanej przez jednostkę organizacyjną na zdrowie ludzi i na środowisko.

Pobierz

Dziecko w gabinecie. Kiedy umówić się na pierwszą wizytę?

Pierwsza wizyta w gabinecie stomatologicznym to moment przełomowy zarówno dla dziecka jak i dla rodzica. Wrażenia po niej, pozostaną na długo w pamięci dziecka i wpłyną na jego przyszłe kontakty nie tylko z tym specjalistą, a również z pozostałym personelem medycznym. Warto, więc zadbać by pierwsze doświadczenia w gabinecie stomatologicznym wywołały w dziecku pozytywne emocje. Przede wszystkim nie należy wywoływać u dziecka negatywnych skojarzeń z wizytami u lekarza, gdyż to spowoduje podświadomą niechęć i uraz do odwiedzin we wszystkich placówkach medycznych.

Pierwszą wizytę warto zaplanować wtedy, gdy nic złego się nie dzieje – nie widać próchnicy i mały pacjent nie ma dolegliwości bólowych.

Wówczas dziecko spokojnie będzie oswajało się z lekarzem i gabinetem, a ewentualna, kolejna wizyta, nie będzie wywoływała niepotrzebnego stresu zarówno dziecku jak i opiekunom.
Najlepiej, pierwszą wizytę odbyć, gdy dziecko skończy pół roku (wtedy pojawiają się pierwsze zęby – siekacze). Lekarz sprawdzi, czy proces ząbkowania przebiega prawidłowo oraz czy malcowi nie zagraża próchnica. Poinformuje, jak czyścić dziąsła i zęby, na co zwracać uwagę, żeby zapobiec próchnicy by zęby wyrosły mocne i zdrowe. Na wizyty kontrolne warto chodzić, co 3-6 miesięcy, aby upewnić się, że w buzi dziecka nie dzieje się nic złego, a każda kolejna wizyta będzie doskonałą okazją do dalszego przyzwyczajania małego pacjenta. Na wizyty kontrolne prosimy przynosić dziecięce szczoteczki do zębów.

Gdy dziecku wyrosną wszystkie zęby mleczne, około 3-4 roku życia, wizyta u stomatologa jest już koniecznością.

Lekarz oceni, czy wszystkie zęby rozwinęły się prawidłowo, czy dziecko ma dobry zgryz (ma to wpływ m.in. na prawidłowe wyżynanie się zębów stałych) oraz czy nie wystąpiły początki choroby próchnicowej.
Nie zwlekajmy z wizytą, gdy na zębie pojawiła się jakakolwiek zmiana czy to matowa plamka w kolorze zęba czy też ciemna (czarna) plamka lub dziurka. Może to świadczyć o początkach próchnicy. Jeśli taki ząb nie zostanie zabezpieczony, próchnica może rozwijać się i doprowadzić do wielu powikłań.

Zęby mleczne, tak samo jak zęby stałe, wymagają leczenia i nie wolno bagatelizować żadnych zmian powstałych na zębach jak i na tkankach ich otaczających. Zęby mleczne mają inną budowę niż zęby stałe (są bardziej miękkie przez mniejszą zawartość elementów mineralnych), dlatego próchnica może rozwijać się w nich bardzo szybko. Z chorego zęba może przenosić się na sąsiednie, a także zagrażać wyżynającym się zębom stałym. Czasem dochodzi do ropnych powikłań tkanek otaczających ząb, a wtedy, leczeniem z wyboru jest usunięciem zęba przyczynowego. Zbyt wczesna utrata mleczaka może spowodować wadę zgryzu.

Prawidłowa pielęgnacja mlecznych zębów i dziąseł.

Brak ząbków u dziecka nie zwalnia rodzica z konieczności pielęgnacji jamy ustnej i dziecięcych dziąseł. Najlepszym urządzeniem do tego będzie nawinięty na palec gazik, lignina lub specjalny czyścik nakładany na palec i namoczony w przegotowanej wodzie. Taką pielęgnację należy wykonywać po każdym posiłku. W nocy można podawać dziecku do picia wodę lub herbatki bez cukru.

Specjaliści zalecają jak najwcześniej zacząć używać szczoteczki do zębów, aby maluch szybciej wyrobił w sobie nawyk mycia zębów i uczył się prawidłowej techniki ich mycia. Rodzice najczęściej wybierają szczoteczki manualne, ale wielu specjalistów sugeruje używanie szczoteczki elektrycznej z końcówką przeznaczoną dla dzieci, gdyż uważają, że skuteczniej czyszczą zęby niż zwykłe szczoteczki. Jak najwcześniej należy zacząć uczyć dziecko samodzielnego szczotkowania zębów. Proszę pamiętać, że dziecko powinno używać szczoteczki tylko pod nadzorem dorosłego, by nie zrobić sobie nią krzywdy oraz nie utrwalić złych nawyków szczotkowania.

Należy stosować tylko i wyłącznie pasty przeznaczone dla dzieci, gdyż zawierają one optymalną dawkę fluoru i mają bardziej odpowiedni dla dziecięcych zębów skład niż pasty dla dorosłych. Dla zachęcenia dzieci do mycia zębów, producenci stworzyli pasty smakowe, kolorowe, świecące i wiele innych.
Proszę pamiętać o systematycznym fluoryzowaniu zębów. Jest to zabieg ochronny, polegający na pokryciu wyleczonych i umytych zębów lakierem z fluorem.

Profilaktyka

Prawidłowa higiena jamy ustnej to podstawa zdrowia zębów i dziąseł. Bez utrzymania dobrego poziomu higieny, zęby i dziąsła są o wiele bardziej narażone na uszkodzenia i choroby.
Osady płytki nazębnej bogatej w bakterie i cząsteczki mineralne, które następnie przekształcają się w osady kamienia nazębnego nie tylko niszczą tkanki zęba, czyniąc go bardziej podatnym na choroby, ale też mają ogromny wpływ na rozwój chorób dziąseł i przyzębia.

Dlatego regularne wizyty u higienistki, która w profesjonalny sposób oczyści zęby z kamienia, osadów i nalotów przyczyni się do poprawy stanu uzębienia i dziąseł.
Zabiegi wykonywane są przy użyciu nowoczesnych urządzeń i przez dyplomowane higienistki z wieloletnim doświadczeniem, co gwarantuje nie tylko skuteczność, lecz również bezbolesność zabiegu.

Pierwsza wizyta

Podstawową czynnością przygotowawczą jest zebranie szczegółowego wywiadu zdrowotnego od Pacjenta, uwzględniającego wszystkie schorzenia, choroby lub dolegliwości, które Pacjent przebył lub na które aktualnie się leczy.

Po zebraniu i analizie wywiadu medycznego lekarz wykonuje badania jamy ustnej, określając stan układu stomatognatycznego (jamy ustnej, uzębienia stawów skroniowo-żuchwowych). Po czym przedstawia zakres niezbędnych zabiegów i prac do wykonania w jamie ustnej Pacjenta. Na tym etapie mogą nastąpić konfrontacje potrzeb, oczekiwań i możliwości Pacjenta.

Na podstawie wywiadu i badania jamy ustnej, lekarz często musi zawęzić możliwość zastosowania oczekiwanych przez Pacjenta rozwiązań, a nieraz wykluczyć lub ograniczyć wykonanie niektórych procedur medycznych. Istotne to jest zwłaszcza u osób z chorobami układu krążenia, chorobami metabolicznymi czy chorobami nowotworowymi.

W zależności od potrzeb pacjenta, w celu szczegółowej oceny stanu kości i zębów, może wystąpić konieczność wykonania zdjęć RTG, a często tomografii stożkowej (CBCT).

Niektóre rodzaje leczenia, takie jak leczenie implantologiczne, ortodontyczne, endodontyczne czy protetyczne mogą wymagać przeprowadzenia rozszerzonej diagnostyki rentgenowskiej.

W ramach przygotowania do niektórych zabiegów, w celu określenia aktualnego stanu zdrowia może wystąpić konieczność wykonania badań laboratoryjnych.

Każdorazowo Pacjent informowany jest o planie leczenia, przewidywanych skutkach oraz możliwych komplikacjach. Każdy rodzaj leczenia stomatologicznego wymaga od Pacjenta udzielenia pisemnej zgody lekarza na przeprowadzenie zabiegu.
W trakcie leczenia mogą być wykonywane zdjęcia fotograficzne rejestrujące stan wyjściowy oraz postępy leczenia – zdjęcia te stanowią element dokumentacji medycznej i podlegają podobnej ochronie jak pozostała dokumentacja medyczna.

Po zabiegu

Szczegółowe instrukcje postępowania Pacjent otrzymuje od lekarza już po wykonaniu zabiegu, jednak mają one pewne cechy wspólne. Postępowanie po zabiegowe obejmuje stosowanie antybiotyków, leków przeciwbólowych (jeśli konieczne), wykonywanie zimnych okładów oraz ograniczenie wykonywania czynności fizycznych, które mogą zaszkodzić procesowi gojenia.

W przypadku palaczy zaleca się ograniczenie lub zaprzestanie palenia tytoniu podczas pierwszej fazy gojenia (kilka dni). Nie należy intensywnie szczotkować zębów lub przemywać ich płynem do higieny jamy ustnej innym niż zalecony przez lekarza.

Dla kobiet w ciąży

Promieniowanie jonizujące jest niezwykle niebezpieczne dla dziecka w okresie życia płodowego, a szczególnie w pierwszych tygodniach życia. Dlatego kobiecie w ciąży zdjęcie RTG można wykonywać wyłącznie w sytuacji, kiedy korzyść zdrowotna wynikająca z wykonania badania przekracza ryzyko wynikające z napromienienia płodu.

Kobiety w wieku rozrodczym mogą być przez pracownika naszej pracowni poproszone o podpisanie niniejszego oświadczenia: „Zostałam poinformowana o zagrożeniu, wynikającym z narażenia na promieniowanie jonizujące. Oświadczam, że nie jestem w ciąży i wyrażam zgodę na wykonanie badania.”, lub odręczne napisanie na odwrocie skierowania oświadczenia, iż nie są w ciąży.

Dysponujemy najbardziej nowoczesną aparaturą rentgenowską, która wysyła niewielką dawkę promieniowania. Jednak nawet małe dawki promieni Roentgena mogą być szkodliwe dla dziecka, a szczególnie w pierwszym etapie jego rozwoju.
Aby uniknąć ewentualnego niebezpieczeństwa naświetlenia dziecka, podstawową jest tzw. „zasada 10 dni” – badania radiologiczne winny być wykonywane u kobiet miesiączkujących jedynie w pierwszych 10 dniach cyklu.

Jeżeli Pani wie, lub choćby podejrzewa, że jest w ciąży,
prosimy powiadomić o tym przed wykonaniem badania rentgenowskiego.